Sunday, May 16, 2010

L'intercompréhension, une alternative rentable

Dans l'article suivant, Anthony Bushell attribue le recul de l'enseignement des langues étrangères dans le système universitaire anglais au coût élevé des cours de langues dû aux contraintes d'effectifs d'inscrits réduits ainsi qu'à la longueur et la complexité des apprentissages, rendant les cours de langues peu rentables financièrement.

Linguistic isolationism

13 May 2010 - Times Higher Education

The decline of modern languages in the UK threatens our place in the European conversation, writes Anthony Bushell

Europe is disappearing fast from British universities. Many institutions are simply getting out of offering modern language degrees. […]

We now find whole regions of the UK where there is no provision in certain key language areas. Russian degrees and Scandinavian language options have gone entirely from Wales. The reasons are not difficult to discover: languages are complex and time-consuming to "deliver". Economic needs have forced universities to take more students taught in bigger classes. This is not, however, a model that language teaching can imitate readily when quality can be guaranteed only by tuition in small classes. Times Higher Education

C’est à cette dernière phrase que je souhaitrais réagir. En effet, il me semble que l'intercompréhension peut apporter certaines réponses à ce problème qui n’est pas particulier à l’Angleterre malheureusement. L'enseignement plurilingue par compétences permet, non seulement, de gagner beaucoup de temps dans l'apprentissage (simultané ou consécutif) d'une ou plusieurs langues, mais aussi d'accommoder des effectifs d’étudiants beaucoup plus importants.

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